Loading...
Τι να προσέξουμε στα γιορτινά τραπέζια2018-01-23T00:04:41+00:00

Τι να προσέξουμε στα γιορτινά τραπέζια

Συνηθίζεται τις ημέρες των γιορτών να υπερβάλλουμε στην ποσότητα της τροφής που καταναλώνουμε, κυρίως τροφών πλούσιων σε λιπαρά συστατικά. Η πρόσληψη περισσότερης ενέργειας (θερμίδων) μπορεί να αυξηθεί τόσο πολύ, ώστε να γίνει τριπλάσια της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Έτσι προκαλούνται δυσάρεστες συνέπειες στο πεπτικό σύστημα, όπως δυσκολία στην πέψη, δυσφορία και πρήξιμο (φούσκωμα) στην κοιλιά.

Οι λόγοι που προκαλούνται πεπτικά προβλήματα είναι οι εξής:

-Η μεγάλη ποσότητα τροφής ασκεί πίεση το στομάχι και στο έντερο.

-Η κατανάλωση αλκοόλ διαλύει τα οξέα του στομάχου, οπότε δυσχεραίνεται η πέψη.

-Λιπαρές και κρεμώδεις τροφές προκαλούν παλινδρόμηση ή καούρες ή πόνο στο έντερο.

Τι πρέπει να κάνουμε για να προσέξουμε:

  • Μασάμε καλά την τροφή. Έτσι κόβοντας την σε πολύ μικρά κομμάτια, αυξάνουμε την επιφάνεια της, επιτρέποντας τα πεπτικά ένζυμα να δράσουν και να διασπάσουν καλύτερα και συντομότερα την τροφή. Αν δεν μασάμε καλά, δεν βοηθάμε τη διαδικασία της πέψης, η τροφή μένει περισσότερο στον πεπτικό σωλήνα, παράγονται περισσότερα αέρια και προκαλείται φούσκωμα.
  • Αφήνουμε 4 ώρες μεταξύ των γευμάτων ώστε το στομάχι μας να ξεκουραστεί από την πέψη του προηγούμενου γεύματος, να κάνει ένα διάλειμμα. Αυτό απαιτεί αυτοσυγκράτηση εκ μέρους μας. Ας μην αφήνουμε λοιπόν μπολ γεμάτα με ξηρούς καρπούς και σοκολατάκια στα τραπέζια του σπιτιού.
  • Η ποσότητα των οξέων του στομάχου μειώνεται με την ηλικία, το stress και τη χρόνια κατανάλωση φαρμάκων. Το οξέα αυτά είναι απαραίτητα γιατί: α) σκοτώνουν επιβλαβή βακτήρια που υπάρχουν στις τροφές και β) διασπούν την πρωτεΐνη των τροφών. Αν η ποσότητα των οξέων δεν είναι επαρκής, η πέψη δεν γίνεται σωστά, και η ζύμωση της πρωτεΐνης παράγει αέρια που πιέζουν το σφιγκτήρα του οισοφάγου και προκαλούν παλινδρόμηση. Σε αυτή την περίπτωση, ένα κουταλάκι βιολογικό μηλόξιδο πριν το γεύμα μπορεί να βοηθήσει. Αντίθετα, κάποια άτομα έχουν αυξημένη παραγωγή οξέων. Γι’ αυτούς η λήψη μαγειρικής σόδας βοηθά στην εξουδετέρωση των οξέων.
  • Η ποσότητα των πεπτικών ενζύμων μειώνεται με την αύξηση την ηλικίας μας. Μπορούμε πριν το γεύμα να καταναλώσουμε τροφές πλούσιες σε ένζυμα όπως ο ανανάς, ή να πάρουμε κάποιο συμπλήρωμα.
  • Και κάτι μαγικό που συμβαίνει στο σώμα μας αν περπατήσουμε αμέσως μετά το γεύμα. Αυξάνεται η κινητικότητα του εντέρου και διευκολύνεται το πέρασμα της τροφής μέσα από αυτό. Επίσης, με το περπάτημα μειώνονται τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Έτσι, το σώμα παράγει λιγότερη ινσουλίνη, η οποία προκαλεί εναποθήκευση λίπους. Το δεκαπεντάλεπτο περπάτημα μετά το γεύμα, μειώνει την αύξηση βάρους και λίπους.